Lecture

Programming Methodologies (WS1516)

12:00 - 14:00, Tuesdays

R1332

Albert Zündorf

Description

This course teaches object oriented modeling and object oriented programming. We learn how to develop object oriented programs systematically from requirements via analysis and design to implementation and test. We learn the Unified Modeling Language (UML) and how to use it for the different development steps.

Intended Audience
Students of computer science, 3rd term.

Examination
Homework exercises are obligatory for attending the examination!
A written examination at the end of the term


Hausaufgaben
Die Hausaufgaben sind verpflichtend und Zugangsvoraussetzung für die Klausur. Es müssen ALLE Hausaufgaben abgegeben werden. Hausaufgaben müssen bis jeweils zum Donnerstag, 23:59 Uhr, nach der Aufgabenveröffentlichung abgegeben werden. Es gibt ca. 10 Hausaufgaben. Es gibt eine Zusatzaufgabe. Die Hausaufgaben werden bewertet, wer zwei mal unter 50% der Punkte erreicht ist raus. Die Zusatzaufgabe ersetzt eine Hausaufgabe, wenn diese schlechter bewertet ist als die Zusatzaufgabe. Wird eine Hausaufgabe nicht abgegeben, wird diese Abgabe mit 0% bewertet.

Die gemittelte Prozentzahl ergibt einen Klausurbonus:

100% – 90%: 5 Schokoladenpunkte
90% – 80%: 4 Schokoladenpunkte
80% – 70%: 3 Schokoladenpunkte
70% – 60%: 2 Schokoladenpunkte
60% – 50%: 1 Schokoladenpunkt

Abgabesystem

Die Abgaben erfolgen über ein GitLab. Die Adresse zum Registrieren eines Accounts lautet:
http://141.51.167.78:8080/PMWS1516RegistrationModule/

Gearbeitet wird mit einer angepassten Eclipse Mars Veresion die zu beziehen ist via:
http://marketplace.yatta.de/profiles/S9tS

Eine Anleitung findet ihr in dem Screencast zur ersten Übung.

Die Hausaufgaben werden tendenziell von Woche zu Woche schwerer und bauen massiv aufeinander auf. Dran bleiben!

Bei Problemen und Fragen bitte frühzeitig in der Übung bei uns melden.


Topics
The first three terms‘ computer science courses introduced a programming language and basic algorithms and data structures. These are the basics for handcrafting computer programs. Methodological software development takes this a step forward. Based on a textual problem description (requirements specification, „Pflichtenheft“), a realization concept is derived with the help of UML Scenario Diagrams (analysis document). This is used to design the structure of the program to be realized and to exactly describe the behavior of the program’s components (design document). The design document is the basis for the methodological development of the program. Ideally, the program is automatically generated from the design document

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