Lecture
Programming Methodologies (WS1516)
Description
This course teaches object oriented modeling and object oriented programming. We learn how to develop object oriented programs systematically from requirements via analysis and design to implementation and test. We learn the Unified Modeling Language (UML) and how to use it for the different development steps.
Intended Audience
Students of computer science, 3rd term.
Examination
Homework exercises are obligatory for attending the examination!
A written examination at the end of the term
Hausaufgaben
Die Hausaufgaben sind verpflichtend und Zugangsvoraussetzung für die Klausur. Es müssen ALLE Hausaufgaben abgegeben werden. Hausaufgaben müssen bis jeweils zum Donnerstag, 23:59 Uhr, nach der Aufgabenveröffentlichung abgegeben werden. Es gibt ca. 10 Hausaufgaben. Es gibt eine Zusatzaufgabe. Die Hausaufgaben werden bewertet, wer zwei mal unter 50% der Punkte erreicht ist raus. Die Zusatzaufgabe ersetzt eine Hausaufgabe, wenn diese schlechter bewertet ist als die Zusatzaufgabe. Wird eine Hausaufgabe nicht abgegeben, wird diese Abgabe mit 0% bewertet.
Die gemittelte Prozentzahl ergibt einen Klausurbonus:
100% – 90%: 5 Schokoladenpunkte
90% – 80%: 4 Schokoladenpunkte
80% – 70%: 3 Schokoladenpunkte
70% – 60%: 2 Schokoladenpunkte
60% – 50%: 1 Schokoladenpunkt
Abgabesystem
Die Abgaben erfolgen über ein GitLab. Die Adresse zum Registrieren eines Accounts lautet:
http://141.51.167.78:8080/PMWS1516RegistrationModule/
Gearbeitet wird mit einer angepassten Eclipse Mars Veresion die zu beziehen ist via:
http://marketplace.yatta.de/profiles/S9tS
Eine Anleitung findet ihr in dem Screencast zur ersten Übung.
Die Hausaufgaben werden tendenziell von Woche zu Woche schwerer und bauen massiv aufeinander auf. Dran bleiben!
Bei Problemen und Fragen bitte frühzeitig in der Übung bei uns melden.
Topics
The first three terms‘ computer science courses introduced a programming language and basic algorithms and data structures. These are the basics for handcrafting computer programs. Methodological software development takes this a step forward. Based on a textual problem description (requirements specification, „Pflichtenheft“), a realization concept is derived with the help of UML Scenario Diagrams (analysis document). This is used to design the structure of the program to be realized and to exactly describe the behavior of the program’s components (design document). The design document is the basis for the methodological development of the program. Ideally, the program is automatically generated from the design document
Lecture 13: Client Server Chat 2
February 2, 2016
Lecture 12: Client Server Chat 1
January 26, 2016
Lecture 11: Load and Store
January 19, 2016
Lecture 10: Model Navigation
January 14, 2016
Lecture 09: Still GUI Testing
December 16, 2015
Lecture 08: GUI Testing
December 8, 2015
Lecture 07: GUI Mockups
December 6, 2015
Lecture 06: GUI Construction
November 26, 2015
Lecture 05: Test First Principle
November 17, 2015
Lecture 04: Algorithm Construction
November 10, 2015
Lecture 03: Class Diagrams
November 3, 2015
Lecture 02: Object Diagrams
October 27, 2015
Lecture 01: Introduction
October 21, 2015
Exercise
Programming Methodologies (WS1516)
14:00 - 17:00, Fridays
Cip Pool
Hausaufgabe 12
February 5, 2016
Übung 11
January 29, 2016
Hausaufgabe 11
January 29, 2016
Übung 10
January 22, 2016
Hausaufgabe 10
January 21, 2016
Hausaufgabe 9
January 15, 2016
Übung 08
December 11, 2015
Hausaufgabe 8
December 11, 2015
Übung 07
December 4, 2015
Hausaufgabe 7
December 4, 2015
Übung 06
November 27, 2015
Hausaufgabe 6
November 27, 2015
Übung 05
November 20, 2015
Hausaufgabe 5
November 20, 2015
Übung 04
November 13, 2015
Hausaufgabe 4
November 13, 2015
Übung 3
November 6, 2015
Hausaufgabe 3
November 6, 2015
Übung 02
October 30, 2015
Hausaufgabe 2 - Achtung geänderte Version
October 29, 2015
Übung 01
October 23, 2015
Hausaufgabe 1
October 23, 2015